loading...
پرستار | پرستاری | پزشک | پزشکی | خدمات پرستاری و پزشکی در منزل الفا نو |
ا.ت بازدید : 226 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

يبوست مي تواند موجب ميگرن شود؟

حقيقت آن است که يبوست، مخصوصا يبوست هاي حمله اي مکرر و کوتاه مدت مي تواند شروع کننده سردرد باشد و سردردهاي ميگرني مکرر در افرادي که به طور مزمن يبوست را تجربه مي کنند، بيشتر است.


يبوست و ميگرن

بيماري ميگرن که يکي از علل بسيار شايع سردرد مکرر بوده، امروزه شيوع بالايي پيدا کرده است، به طوري که 15 تا 20 درصد مردان و 25 تا 30 درصد زنان از آن رنج مي برند.ميگرن با سردرد شديد و عميق، نبض دار‌ و اغلب دردهاي تکرار شونده وحساسيت چشم ها به نور تظاهر مي کند. درد شديد معمولا از صبح زود شروع مي شود و ممکن است يک سمت سر را درگير کند و همراه بااستفراغ يا تهوع باشد.البته 10 درصد از مبتلايان به ميگرن، دچار اختلالات چشمي، گيجي، ضعف بعد از حملات ميگرن نيز مي شوند.

اما علت اين بيماري چيست؟

علل واقعي سردرد ميگرن ناشناخته است و به نظر مي رسد از فردي به فرد ديگر متفاوت است. اين سردرد از غشاي‌ مغز (مننژ) و از پوست سر‌ منشا مي گيرد و در اثر کشيده شدن يا تحت فشار قرار گرفتن عروق خوني و عضلات سر ايجاد مي شود.در واقع ميگرن در اثر نوسانات هورموني که باعث انقباض و سپس انبساط عروق خوني سر و گردن مي شوند، ايجاد مي شود. وقتي عروق خوني منبسط مي شوند، سردرد شروع مي شود.ظاهرا هورمون ها بيش از حد عمل‌ مي کنند و  به جاي آنکه از حالت انقباض به حالت عادي برگردند، عروق خوني از حالت عادي منبسط تر مي شوند و ايجاد درد مي کنند. بطور همزمان، تورم مغز، آزادسازي مواد شيميايي مشخص و شايد کشش عضلات ايجاد مي شود. اين عوامل به درد مي افزايند.مطالعات نشان داده اند افرادي که به طور مکرر مشکلات دستگاه گوارش نظير ريفلاکس معده به مري، تهوع و استفراغ و نيز يبوست را تجربه مي کنند، با نوعي از ميگرن به نام "ميگرن مرتبط با مشکلات گوارشي" مواجه مي شوند

چه عواملي حملات ميگرن را تحريک مي کنند؟

همانطور که گفتيم تغييرات هورموني، تاثيرات قابل توجهي بر ميگرن دارند. بنابراين تغييراتي مثل قاعدگي، بارداري و مصرفقرص‌هاي هورموني جلوگيري از بارداري معمولا باعث بدتر شدن ميگرن مي‌شود.عواملي مثل گرسنگي، کم‌خوابي، خستگي، استرس‌هاي روحي، ورزش‌هاي سنگين و برخي غذاهاي خاص و بوهاي خاص (مثلا بوي سيگار يا عطر) مي‌تواند باعث شروع حمله ميگرن شود. استرس نيز مي تواند عامل مهمي در تحريک حملات ميگرني باشد.جالب است بدانيد که نه تنها وجود استرس، بلکه رفع شدن ناگهاني استرس نيز مي تواند باعث ايجاد حمله ميگرن شود، براي مثال بعد از گذشتن از مرحله اي تنش زا از زندگي نظير امتحانات مدرسه.

 
آيا يبوست مي تواند منجر به ميگرن شود؟

بله درست است. يبوست و سردرد هاي ميگرني با هم در ارتباط هستند.

 
يبوست که به آن تنبلي روده نيز مي گويند، شرايطي است که مدفوع بسيار آرام در روده بزرگ پيش مي رود. بنابراين پرزهاي روده فرصت بيشتري دارند تا آب و مواد غذايي را از پس مانده آن جذب کنند. پس مدفوع خشک و سفت مي شود و دفع آن هم بدون شک، سخت و دردناک خواهد بود.
يبوست
در برخي موارد يبوست فرد آنقدر شديد است که حتي فرد يک هفته هم دفع مدفوع نخواهد داشت. اما بيشتر افرادي که به طور معمول از يبوست شکايت دارند، معمولا سردردهاي ميگرني را هم گزارش مي کنند.در واقع سردردهاي ميگرني در اين افراد با يبوست مي آيند و مي روند و شرايط را براي فرد سخت و طاقت فرسا مي کنند. اما آيا اين سردردها واقعا به دليل يبوست اند؟
امروزه ميگرن به انواع و دسته هاي مختلفي تقسيم مي شود و براي هر نوع آن، علل متعددي تعريف شده است. اما ممکن است شما هم به ندرت درباره ارتباط سردرد با يبوست شنيده باشيد.اما حقيقت آن است که يبوست، مخصوصا يبوست هاي حمله اي مکرر و غير مزمن مي تواند شروع کننده سردرد باشد و اين سردردهاي ميگرني مکرر در افرادي که به طور مزمن يبوست را تجربه مي کنند بيشتر است.يبوست مي تواند منجر به استرس هاي جسمي و عصبي شود. اين استرس هاي مکرر مي تواند با تاثير بر سيستم عصبي مرکز منجر به بروز سردرد شود.يکي ديگر از نتايج يبوست کاهش اشتها است. کاهش اشتها و عدم توانايي در خوردن غذاها حتي غذاهاي مورد علاقه، معمولا به دليل احساس درد و ناراحتي در ناحيه شکم ايجاد مي شود. پس افراد مبتلا به يبوست معمولا کمتر غذا مي خورند و اين بي غذايي که باعث عدم دريافت مايعات کافي و مواد مغذي به بدن مي شود، مي تواند شروع کننده ميگرن باشد.از دست دادن آب بدن نيز شرايطي معمول در يبوست است. اين کم آبي بدن، حتي اگر داراي شدت متوسط هم باشد به خودي خود مي تواند به سردردهاي خفيف تا متوسط منجر شود.يبوست و سردردها مخصوصا سردرد ميگرني، همچنين مشکل شايع بيماران مصرف کننده داروهاي استاتين اند. استاتين ها داروهايي هستند که براي کاهش کلسترول در افرادي که بيماري چربي خون و کلسترول بالا دارند استفاده مي شوند، مثل آتورواستاتين.استاتين ها اگرچه داروهاي بسيار تاثيرگذار در کاهش کلسترول خون اند، اما تاثير دوم آنها تظاهر يبوست به همراه سردرد است.
البته تنبل شدن روده ها و نيز سردرد عارضه شايع گزارش شده توسط مبتلايان به فيبروميالژي است. بيماري که در آن عضلات متصل شده با استخوان ها دردناک مي شوند. اين دردها اگر چه در ناحيه خاصي از بدن احساس مي شوند، اما بر کل بدن تاثير مي گذارند. هر چه شدت بيماري بيشتر باشد، يبوست و سردرد ناشي از آن هم شديدتر خواهد بود.پس بيماري ها و عوامل گسترده اي شروع سردرد هاي ميگرني را تحريک مي کنند و يکي از آنها يبوست است که امروزه شيوع بالايي هم پيدا کرده است.به طور کلي مي توان گفت بين مشکلات دستگاه گوارش و سردردهاي ميگرني ارتباط وجود دارد. مطالعات نشان داده اند افرادي که به طور مکرر مشکلات دستگاه گوارش نظير ريفلاکس معده به مري، تهوع و استفراغ و نيز يبوست را تجربه مي کنند، با نوعي از ميگرن به نام "ميگرن مرتبط با مشکلات گوارشي" مواجه مي شوند.البته اين ارتباط دوطرفه است و ميگرن نيز در بسياري از موارد مي تواند شروع کننده عوارضي مانند تهوع، استفراغ و يبوست باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 263
  • بازدید ماه : 706
  • بازدید سال : 12,596
  • بازدید کلی : 194,225
  • کدهای اختصاصی

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    دیکشنری

    وضعیت آب و هوا