loading...
پرستار | پرستاری | پزشک | پزشکی | خدمات پرستاری و پزشکی در منزل الفا نو |
ا.ت بازدید : 248 پنجشنبه 07 فروردین 1393 نظرات (0)


علت عشق ورزيدنتان به گرماي بالش و پتو! علت تنفرتان از زنگ ساعت که بيدارباش اعلام مي کند! دلتان ديدن طلوع خورشيد را مي خواهد! ما به شما 10 روش بيدار شدن در صبح زود را ياد مي دهيم.
بیدار شدن صبح زود
1- اين اتاق چقدر گرمه

بهترين دما براي ساعاتي که خوابيده ايد، بين 16 تا 18 درجه سانتيگراد است. اگر دما بيشتر از اين مقدار باشد، شب نمي توانيد به راحتي بخوابيد و صبح هم به سختي از جايتان بلند خواهيد شد. اگر کمتر از اين مقدار باشد هم دل کندن از خواب خيلي سخت خواهد شد.اين بار قبل از اينکه بخوابيد دماي اتاق را چک و تنظيم کنيد. اگر صبح روز بعد به راحتي از خواب بيدار شديد، تعجب نکنيد لطفا!

 2- معجزه آب

فرض کنيم شما مرحله اول را به خوبي پشت سر گذاشته ايد و چشم هايتان را باز کرده ايد. حالا براي اينکه بتوانيد از تخت دل بکنيد و با حسرت به پشت سرتان نگاه نکنيد، بد نيست يک ليوان آب خنک نوش جان کنيد. تحقيقات نشان داده اند نوشيدن آب باعث جريان پيدا کردن اکسيژن مي شود و در عين حال مواد سمي و زائد را از بدن دفع مي کند.

 مرحله بعدي براي سرحال شدن چيست؟

دوش بگيريد! تغيير دما باعث مي شود جريان خون هم تغيير پيدا کند و انرژي شما رو به افزايش بگذارد، طوري که خواب از سرتان بپرد.اگر دوش گرفتن صبحگاهي برايتان سخت است، پاشيدن چند مشت آب خنک به صورت و گرفتن مچ دست ها زير شير آب را فراموش نکنيد که کارگشا خواهد بود.

3- شکم پر نباشيد

قديمي ها مي گفتند اگر با شکم پر بخوابيد، شب خواب هاي بد مي بينيد. گويا قديمي ها با دانشمندان امروزي سر و سري داشته اند، چون امروزي ها هم به اين نکته اعتقاد دارند. در عين حال توصيه ها هم بر اين هستند که نبايد با شکم خالي خوابيد. به چه نتيجه اي مي رسيم؟ بايد حد اعدال و وسط را نگه داشت.براي اين کار مي توانيد وعده غذايي ناهار را بزرگتر و حجيم تر از هميشه بگيريد و در عوض شام را به ساعت هاي اوليه شب موکول کنيد، آن هم شامي که شامل مقدار کمي کربوهيدرات باشد.بعضي از دانشمندان مي گويند براي شام غذايي هايي را انتخاب کنيد که هضم شدنشان آسان است و بعضي ها مي گويند بهتر است غذاهايي بخوريد که براي هضم شان زمان بيشتري صرف شود، اينطوري با مشکل افت قند خون در طول شب روبرو نمي شويد و مي توانيد تا صبح راحت بخوابيد. آدمي که شب راحتي را گذرانده مي تواند به جمع سحرخيزان اضافه شود!
روز تعطيل هم زياد نخوابيد و همان ساعت هميشگي بيدار شويد، چاي بنوشيد و يا دوش آب ولرم بگيريد

4- خواب روزهاي تعطيل خوشمزه نيست!

روزهاي کاري هفته تمام شده اند و خيلي ها براي خواب آخر هفته توي دل شان جشن گرفته اند! خيلي ها هم مي گويند هيچ چيز به اندازه خوابيدن تا سر ظهر روزهاي جمعه نمي چسبد. واقعيت اين است که همين خواب مي تواند کار دست تان بدهد. فکرش را کنيد که بدن شما هر روز سعي مي کند خودش را با الگوي کاري تطبيق بدهد و درست وقتي که مي خواهد اين الگو را به بخشي از روال عادي اش تبديل کند بومب! جمعه از راه مي رسد و شما از او مي خواهيد ساکت شودپيشنهاد ما اين است که روال هميشگي ساعت بدن را به هم نريزيد و در روزهاي تعطيل هم به برنامه ساير روزهاي هفته وفادار باشيد. اينطوري صبح شنبه برايتان سخت و ناراحت کننده نمي شود. روز تعطيل، همان ساعت هميشگي بيدار شويد، چاي بنوشيد يا يک دوش آب ولرم بگيريد.

5- پياده روي تند و مزاياي آن

تحقيقات نشان داده اند راحت خوابيدن در طول شب رابطه مستقيم با راحت بيدار شدن در صبح زود دارد، بنابراين يکي از توصيه هاي محققان اين است که در طول روز حداقل سي دقيقه پياده روي تند داشته باشيد يا به ورزش ديگري بپردازيد.اين کار باعث مي شود انرژي اضافه شما به صورت بالفعل دربيايد و تخليه شود. وقتي انرژي تخليه شود استرس هم کم خواهد شد و آرامش بدنتان بيشتر. همه اين ها به شما کمک مي کنند خواب خوبي در طول شب داشته باشيد و صبح هم به راحتي از رختخواب بيرون بياييد.

6- به خودتان انگيزه بدهيد

هيچ چيزي به اندازه انگيزه داشتن نمي تواند به سحرخيزي و کامروايي و اينجور مسائل کمک کند! براي صبح ها بهانه داشته باشيد، مثلا درست کردن يک صبحانه تازه و خوشمزه را ياد بگيريد و براي آماده کردنش زودتر بيدار شويد. ممکن است به تازگي کرم يا ماسکي خريده باشيد، همين بهترين انگيزه را به شما مي دهد تا خيلي زود بيدار شويد و آن را امتحان کنيد.رسيدگي کردن به خودتان را در اولويت قرار بدهيد تا متوجه معجزه زود بيدار شدن شويد. امتحان کردن ست هاي مختلف لباس مي تواند انگيزه ديگري براي شما به حساب بيايد.

7- ساعت جديدي تهيه کنيد

ساعت هاي قديمي را يادتان هست؟ همان هايي که دو تا قابلمه رويشان نصب کرده بودند و چنان زنگ مي زدند که انگار دنيا به آخر رسيده است! تکنولوژي به درد همين وقت ها مي خورد ديگر. ساعت هاي جديد امکانات جديدي هم دارند. يک مدل از اين ساعت ها مجهز به تعدادي لامپ است که رأس ساعت کوک شده شروع به روشن و خاموش شدن مي کند و شبيه نور خورشيد عمل خواهد کرد. همين کار دل کندن از رختخواب را آسانتر مي کند.ساعت هاي ديگري هم هستند که موزيک هايي ملايم و شاد دارند و يا حتي رأس ساعت مورد نظر صدايي از طبيعت، حتي صداي خروس را پخش مي کنند! تهيه اين ساعت ها شايد هزينه بر باشد، در اين صورت معجزه گوشي تلفن همراهتان را دست کم نگيريد. آهنگ مورد علاقه تان را به عنوان آهنگ بيداري تنظيم کنيد و صبح را با موزيک دلخواه تان شروع کنيد.
بعد از اينکه چشم هايتان را باز کرديد و ذهن تان هوشيار شد، به جاي ماندن در رختخواب، بلند شويد. همين که از تخت بلند شديد کافي است تا انرژي مهمانتان شود

8- توي رختخواب نمانيد

بعضي ها عادت دارند صبح ها بعد از بيدار شدن توي رختخواب بمانند و شروع به فکر کردن کنند. نتيجه اي که اغلب بعد از اين فکرها به دست مي آيد، تنفر از نگاه کردن به ساعت و عشق ورزيدن به بالش محترم است! در مواردي ديده شده افراد دوباره به خواب شيرين فرو رفته اند!

اين دفعه بعد از اينکه چشم هايتان را باز کرديد و ذهن تان هوشيار شد، به جاي ماندن توي رختخواب، اراده کنيد و بلند شويد. همين که از تخت بلند شديد کافي است تا انرژي مهمانتان شود و به کمک تان بيايد.

9- قهوه ممنوع

همه ما مي دانيم خوردن قهوه باعث مي شود بتوانيم بيشتر بيدار بمانيم. بنابراين وقتي مي گوييم قهوه نخوريد تا بتوانيد صبح ها راحت تر از خواب بيدار شويد ممکن است تعجب کنيد! مگر قرار نبود قهوه بيدارمان کند؟ پاسخ شما اين است، در کوتاه مدت اين روش جواب مي دهد، اما با طولاني شدن مدت استفاده از قهوه يا ساير نوشيدني هاي کافئين دار نتيجه اي کاملا برعکس مي گيريد! حتي ممکن است بي خوابي هاي مداوم را هم به دنبال داشته باشد.براي توجيه اين اتفاق بايد بدانيد وقتي قهوه مي نوشيد در بدنتان چه مي گذرد: غدد فوق کليوي شروع مي کنند به آزاد کردن هورمون کورتيزول، هورموني وابسته به استرس که باعث مي شود بدنتان احساس کند اتفاقي در جريان است و بايد بيدار بماند، اما به مرور زمان وقتي بدن به اين مقدار از کورتيزول عادت کند مشکل خواب آلودگي شما هم شروع مي شود. خستگي غدد فوق کليوي از اين دريافت مکرر، مشکل خيلي از آدم هايي است که سرشان شلوغ است و خودشان را به قهوه مهمان مي کنند!

 براي حل اين مشکل، مصرف کافئين را کم کنيد و کم کم قطع نماييد تا بدنتان به روال عادي خودش برگردد. اگر برايتان خيلي سخت است از قهوه يا نسکافه بگذريد، نوشيدني هاي بدون کافئين يا انواع دم کرده هاي گياهي را جايگزين کنيد تا بدنتان به شرايط جديد عادت کند.

10- رژيم غذايي تان را اصلاح کنيد

تحقيقات نشان داده اگر رژيم غذايي شما کربوهيدرات کمتر و چربي مفيد بيشتري داشته باشد مي تواند باعث سحرخيز شدنتان شود. خوراکي هايي مثل برنج قهوه اي، موز و گوشت بوقلمون مقدار زيادي تريپتوفان دارند، آمينو اسيدي که به ترشح سروتونين کمک مي کند.

سروتونين چيست؟

هورموني که براي خوب خوابيدن کاملا ضروري است. وقتي که خوب بخوابيد مي توانيد راحت هم بيدار شويد! سروتونين باعث مي شود ترافيک سلول هاي عصبي کاهش پيدا کندن و ذهني آرام را به شما هديه خواهد داد.رژيم هاي غذايي مديترانه اي، رژيم هاي مناسبي هستند که شامل مقدار کمي کربوهيدرات و مقدار بيشتري چربي هاي ضروري مي شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 272
  • بازدید ماه : 715
  • بازدید سال : 12,605
  • بازدید کلی : 194,234
  • کدهای اختصاصی

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    دیکشنری

    وضعیت آب و هوا