loading...
پرستار | پرستاری | پزشک | پزشکی | خدمات پرستاری و پزشکی در منزل الفا نو |
ا.ت بازدید : 293 شنبه 09 فروردین 1393 نظرات (0)

بيماران مبتلا به ناراحتي هاي قلبي بايد با صلاحديد پزشک معالج خود اقدام به سفر کرده و اقدامات لازمي را براي مسافرت خود انجام دهند.

بیمار قلبی

مسافرت هاي هوايي، روشي ايمن تر از سفر جاده اي است، اما همانطور که در منزل يا محل کار حوادث ناشي از بيماري هاي قلبي مي تواند اتفاق بيفتد، در هنگام جابجايي مسافران در زمان طولاني نيز ممکن است حادثه قلبي رخ دهد که البته بروز اين حوادث در هنگام پرواز به دليل برخي ويژگي ها از اهميت خاصي برخوردار است.

 

بيماران نيز ممکن است در هواپيما ساعت ها از دسترسي به خدمات درماني و بيمارستاني دور باشند که اين موضوع به خصوص در پروازهاي طولاني از اهميت بيشتري برخوردار است.

 

قرار گرفتن هواپيما در ارتفاع بالا، رطوبت کم هوا در ارتفاع بالا، لرزش هاي هواپيما، تغيير در ريتم دوره اي بدن مثل سيکل خواب و بيداري و همچنين بروز بيماري حرکت که همراه با تهوع، استفراغ و سرگيجه است، از ديگر مشکلات سفر با هواپيما است.

 

‌مسافرت هوايي مي تواند با استرس هايي همچون ترافيک مسيرهاي منتهي به فرودگاه، پارکينگ فرودگاه، ازدحام جمعيت، حمل اثاثيه سنگين و معطلي هاي موجود در فرودگاه و تاخير پروازها همراه باشد که بروز اين استرس ها نيز مي تواند زمينه را براي تشديد علايم بيماري هاي قلبي مساعد کند.اين شرايط هرچند براي افراد سالم قابل تحمل است، اما ممکن است در افرادي که مبتلا به بيماري هاي شديد قلبي مثل نارسايي کنترل نشده قلبي، گرفتاري شديد عروق قلبي و يا نامنظمي هاي کنترل نشده قلبي هستند، قابل تحمل نبوده و موجب بروز مشکل شود.
تمام بيماران قلبي و يا بيماراني که سابقه عوامل خطرزاي بيماري قلبي مثل ديابت، فشار خون بالا، چاقي مفرط و يا سن بالاي از 65 سال را دارند، بايد مدارک و اطلاعات لازم را به همراه سفر و در پرواز به همراه خود داشته باشند.
قبل از سفر بيمار بايد با پزشک معالج خود راجع به امکان انجام سفر مشورت کند و نظر وي را جويا شود. انجام اين مورد به خصوص در افرادي که دچار نامنظمي ضربان قلب، تنگي نفس، سرگيجه، درد سينه و يا ورم پاها هستند، بسيار ضروري است.اين مدارک و اطلاعات مي تواند شامل مواردي مانند نسخه اي از آخرين آزمايشات خوني مثل قند خون و يا تست هاي انعقادي، يک نسخه از آخرين نوار قلبي، در صورت امکان اکوکارديوگرافي و تست ورزش انجام شده، همچنين يک نسخه يا کپي از گزارش عمل جراحي قلب و آخرين نسخه دارويي، يا ليستي از داروهاي مصرفي با ذکر ميزان دفعات مصرف آن باشد.بيماران قلبي بايد طي سفر، تلفن تماس پزشک معالج و تعداد کافي از نمونه داروهاي مصرفي را درهنگام پرواز و يا سفر همراه داشته باشند.قبل از سفر لازم است بيمار با پزشک معالج خود راجع به امکان انجام سفر مشورت کند و نظر وي را جويا شود. انجام اين مورد به خصوص در افرادي که دچار نامنظمي ضربان قلب، تنگي نفس، سرگيجه، درد سينه و يا ورم پاها هستند، بسيار ضروري است.‌در صورتي که شرايط بيماري اقتضا مي کند که فرد بر اساس نظر پزشک معالج، رژيم غذايي خاصي داشته باشد و يا نياز به صندلي چرخدار يا برانکار و يا نياز به اکسيژن در هنگام پرواز دارد، فرد بايد حداقل 24 ساعت قبل، آژانس مسافرتي يا شرکت هواپيمايي مربوطه را مطلع کرده و از پزشک معالج خود درخواست کند تا فرم هاي مربوطه را براي شرکت هواپيمايي پر کند تا خدمات لازم، به موقع و مناسب در اختيار فرد بيمار قرار بگيرد.

 کاهش استرس هنگام سفر براي بيماران قلبي ضروري است

در حال حاضر يکي از عواملي که مي‌تواند سلامت بيماران قلبي را تحت تاثير قرار دهد، ايجاد اضطراب، استرس و هيجان ناشي از سفر است.اصولا هنگام استرس، هورموني به نام کورتيزول در بدن ترشح مي‌شود که مي‌تواند فشار خون و تعداد ضربان قلب را افزايش دهد و باعث تشديد بيماري‌هاي قلبي شود.

اين افراد بايد هنگام سفر از اين استرس‌ها، تنش‌ها و هيجان‌ها به دور باشند.

 براي کاهش استرس سفر، بيمار بايد:

- استراحت کافي قبل از سفر داشته باشد.

 - لباس و کفش راحتي بپوشد.

 - کنترل و بررسي مناسب پزشکي قبل از سفر داشته باشد.
به علت اين‌که دسترسي به پزشک معالج در ايام تعطيلات دشوار است، بهتر است اين بيماران قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند تا براي رفتن به مسافرت و مصرف داروهايشان دچار استرس و تنش نشوند

- بيمار قلبي بايد در موارد بروز مشکلات روحي، در حفظ آرامش خود بکوشد و در صورتي که سابقه تهوع و استفراغ به خصوص در سفرهاي هوايي يا دريايي را دارد، داروي مناسب را از پزشک معالج خود دريافت کند.

 - همچنين وقت کافي طي مراحل سفر را مدنظر قرار دهد.

 - به علت اين‌که دسترسي به پزشک معالج در ايام تعطيلات دشوار است، بهتر است اين بيماران قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند تا براي رفتن به مسافرت و مصرف داروهايشان دچار استرس و تنش نشوند.

 
قلب انسان

اقدامات لازم در طول مدت سفر براي بيماران قلبي

- از پرخوري در هنگام سفر بايد خودداري شود.

 - در سفرها به خصوص سفرهاي هوايي، آب کافي نوشيده شود.

 - رعايت مصرف چربي و نمک دو عامل‌ اصلي و مهمي است که بيماران قلبي بايد حين سفر آن را رعايت کنند، اما متاسفانه به علت استفاده از غذاهاي بين راهي و رستوران‌ها اغلب اين افراد رژيم غذايي خود را رعايت نمي‌کنند و اين باعث افزايش فشار خون آنان خواهد شد.

 - از نوشيدن الکل و کافئين خودداري شود.

 - همچنين از استعمال سيگار در تمامي مراحل سفر به طور جدي اجتناب شود و همراهان بيمار نيز در سفر بايد از استعمال سيگار اجتناب کنند.

 - تمام بيماران قلبي از سفر به مناطق با ارتفاع بسيار زياد (بيش از 5000 تا 8000 پا) خودداري کرده و در صورت اجبار به تدريج تا ارتفاعات بالا بروند.

 - همچنين اين بيماران بايد به مقدار کافي داروهاي مصرفي را که پزشک داده است به همراه داشته باشند و مراقب مصرف به موقع داروهاي خود در هنگام پرواز باشند.
بيماران قلبي از حمل بار و محصولات سنگين و طي کردن مسافت هاي طولاني به صورت پياده به طور جدي اجتناب کنند

- بيماران قلبي بايد در طول سفر حتي الامکان پاهاي خود را حرکت داده و از انداختن پاها روي هم اجتناب کرده و در فرصت هاي مناسب در کابين هواپيما راه بروند و درصورت سفر با خودرو در فواصل مناسب (1 تا 2 ساعت يکبار) توقف کرده و به مدت 5 تا 10 دقيقه راه بروند.

 - در ضمن در سفرهاي طولاني (بيش از 5 تا 6 ساعت) بهتر است از جوراب هاي مخصوص واريس استفاده کنند.

 - متاسفانه برخي از بيماران يا خانواده‌هايشان بردن داروها را فراموش مي‌کنند و به علت اين‌که گاهي در بين راه داروخانه وجود ندارد يا تعطيل است، اين افراد چند وعده دارويي خود را نمي‌خورند و به محض اين‌که از سفر بازمي‌گردند يا حين سفر با مشکلات افزايش فشار خون يا قند خون مواجه مي‌شوند که خود زمينه‌ساز بيماري‌هاي قلبي است.

اقدامات لازم براي بيماران قلبي در هنگام اقامت

هواي فرح‌بخش بهاري، بهترين فرصت براي پياده‌روي و انجام فعاليت‌هاي بدني است، ولي در هواي بسيار گرم و يا بسيار سرد، حتي الامکان نبايد از اقامتگاه خود خارج شد.

 در مناطق گرم استفاده از کلاه، کرم هاي ضد آفتاب، عينک آفتابي و استفاده از چتر و لباس مناسب را فراموش نکنند و لازم است مايعات کافي بنوشند.

 بيماران قلبي از حمل بار و محصولات سنگين و طي کردن مسافت هاي طولاني به صورت پياده به طور جدي اجتناب کنند.

 
از رفتن به ارتفاعات بسيار زياد و يا فعاليت شديد بدني خودداري کرده و از حضور در مناطق بسيار شلوغ و پرجمعيت به طور جدي دوري نمايند.

 
بيماران در صورت امکان، علائم حياتي خود مثل تعداد ضربان و يا فشارخون خود را در مقصد توسط فردي که آگاه و قابل اطمينان است و يا شخصا کنترل کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 138
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 143
  • بازدید ماه : 1,069
  • بازدید سال : 12,959
  • بازدید کلی : 194,588
  • کدهای اختصاصی

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    دیکشنری

    وضعیت آب و هوا