loading...
پرستار | پرستاری | پزشک | پزشکی | خدمات پرستاری و پزشکی در منزل الفا نو |
ا.ت بازدید : 221 دوشنبه 04 فروردین 1393 نظرات (0)

علائم اوليه و خطرناک آلزايمر

آيا شما هم درباره تغييرات رفتاري خود و يا نزديکانتان که در سن بالا هستند احساس نگراني داريد؟ آيا مادر شما هم هنگام بازگشت به خانه گاهي مسير را گم مي کند و پدرتان شروع به سوالات مکرر کرده و حرف هاي تکراري مي زند؟ خب شايد اين ها نشانه هاي آلزايمر باشند و شايد هم نه!
آلزایمر

به جاي نگران شدن بهتر است اول علائم بيماري آلزايمر را بشناسيد تا در صورت مواجهه با اين شرايط، بهترين راه را انتخاب کنيد.


علائم خطرناک بيماري آلزايمر

خيلي از افراد بيماري آلزايمر را با دمانس يا زوال عقل اشتباه مي گيرند. آلزايمر يک بيماري است در حالي که دمانس يا زوال عقل، گروهي از علائم است که کاهش حافظه، اختلالات تفکر و عقل و منطق را شامل مي شود و اين علائم معمولا در آلزايمر وجود دارند.

در واقع دمانس مي تواند از بيماري آلزايمر و چند بيماري ديگر ناشي شود.


علائم اوليه آلزايمر از اين قرارند:

1- کاهش حافظه: اگرچه در بيماري آلزايمر، حافظه بلندمدت سالم به نظر مي رسد، اما افراد مبتلا ممکن است اتفاقات گذشته هاي دور، يا حوادث و رويداد هاي مهم زندگي شان را نيز فراموش کنند.

البته هر کسي مي تواند برخي جزئيات اتفاقي که در گذشته رخ داده و يا گفتگوهايي که در گذشته داشته را فراموش کند و نتواند آنها را درست به ياد بياورد، اما افراد مبتلا به دمانس يا زوال عقل، کل رويداد و يا گفتگو را فراموش مي کنند.

2- تکرار: افراد مبتلا به آلزايمر ممکن است صحبت هايشان را تکرار کنند، مخصوصا داستان ها و توصيف وقايع را و هر مرتبه آن را با کلماتي خاص مي گويند. آنها ممکن است يک سوال را چندين بار بپرسند و مهم نيست چند مرتبه جواب گرفته باشند.

3- مشکلات گفتاري: همه ما گاهي اوقات در انتخاب بهترين کلمه براي ساختن جمله مان مشکل داريم، اما مبتلايان به آلزايمر ممکن است به طور متعدد در پيدا کردن کلمات براي ايجاد و يا کامل کردن صحبتشان مشکل داشته باشند. بنابراين روش صحبت کردن آنها ممکن است غير قابل کنترل و فهميدن آن براي سايرين سخت باشد.

متاسفانه به دلايل متعدد، شيوع بيماري آلزايمر در جامعه ما رو به رشد است. البته همانطور که قبل تر هم گفتيم يکي از عوامل خطر بسيار مهم آن، شيوع بالاي ديابت و مخصوصا ديابت نوع دو است

4- تغييرات شخصيتي: مبتلايان به آلزايمر ممکن است تغييرات يکدفعه اي در خلق و خو را داشته باشند. مثلا يکدفعه بدون دليل خاصي احساساتي، غمگين و يا خوشحال شوند، گاهي اوقات نتوان آنها را از انجام کاري که از آن لذت مي برند منصرف کرد، به تبليغات تلويزيون به شدت اعتقاد پيدا کنند و يا نسبت به يکي از افراد خانواده (مخصوصا همسر) بدگمان شوند.

5- عدم اطلاع از مکان و زمان و احساس گيجي: خيلي از مبتلايان به آلزايمر به طور مکرر در مکان هايي که قبلا به خوبي آنجا را مي شناختند گم مي شوند. آنها ممکن است در انجام مسئوليت هاي سبک نيز مشکل داشته باشند، مثل غذا درست کردن و يا حمام کردن.

6- نداشتن بهداشت: خيلي وقت ها اين ويژگي بارزترين علامت ابتلا به بيماري آلزايمر است. افرادي که قبل از بيماري هميشه به لباس ها و بهداشت خود شديدا اهميت مي دادند، ممکن است لباس هايشان را دير به دير عوض کنند و يا از حمام رفتن بيزار شوند.

7- رفتار عجيب: همه ما گاهي وقت ها پيش مي آيد که مثلا کليدمان را گم کنيم، اما افراد مبتلا به آلزايمر، شديدا مستعد اينگونه رفتارها هستند، مثلا وسايلشان را در جاهاي نامناسب و عجيب و غريب مي گذارند، مثلا مسواک را در داخل يخچال مي گذارند يا شير را در کابينت.

 
تذکر

اگر يکي از دوستان و نزديکان شما، هر يک از نشانه هاي بيماري آلزايمر را در رفتار و گفتار خود نشان داد نترسيد. داشتن اين علائم به اين معنا نيست که فرد حتما به بيماري آلزايمر مبتلا شده، بلکه لازم است با مراجعه به پزشک سطح اين اختلال و شدت و نوع بيماري فرد تعيين شود.

آيا راهي براي تشخيص قطعي بيماري آلزايمر وجود دارد؟
پیری و آلزایمر
همين چند روز پيش بود که خبرگزاري HealthDay News چنين خبري را منتشر کرد: در طي چند سال اخير و بعد از مطالعات گسترده، محققان پي بردند که يک آزمايش قند خون مي تواند با دقت 90 درصد، افراد در معرض ديابت را شناسايي کند.اين تست بر اساس مقادير 10 نوع چربي خون استوار است که با اندازه گيري آنها در خون مي توان شانس ابتلا به هر اختلال شناختي حتي خفيف و نيز آلزايمر را تشخيص داد، هر اختلالي که شامل کاهش حافظه و کاهش در توانايي تفکر و عملکرد هاي ذهني باشد و به طور کلي مشکلات درگير در بيماري آلزايمر.سطوح پايين اين 10 چربي در خون مي تواند پيش بيني کننده شروع علائم زوال عقل باشد. اين نتيجه اي است که محققان دانشگاه علوم پزشکي جورج تون به آن رسيدند.اين محققان هنوز نمي دانند چرا آن 10 چربي خون در افرادي که در معرض پيشرفت اختلالات شناختي و ذهني هستند سطح پايين تري را دارند. در واقع هنوز به طور مشخص ارتباط مستقيم بين سطوح اين چربي ها و بيماري آلزايمر تشخيص داده نشده است.ماريا کاريلو نايب رئييس انجمن آلزايمر مي گويد، چنين آزمايش قند خوني از ساير تست هايي که تا به حال براي تشخيص زودهنگام آلزايمر استفاده مي شده، دقيق تر وکارآمدتر است. پزشکان در حال حاضر براي تشخيص اختلالات مغزي از ام آر آي و PET استفاده مي کنند که توانايي تشخيص آنها محدود است. استفاده از تست هاي خوني براي اين منظور مي تواند دقيق تر، ساده و راحت تر، کم تهاجمي تر، آسان تر و ارزان تر باشند.متاسفانه به دلايل متعدد، شيوع بيماري آلزايمر در جامعه ما رو به رشد است. البته همانطور که قبل تر هم گفتيم يکي از عوامل خطر بسيار مهم آن، شيوع بالاي ديابت و مخصوصا ديابت نوع دو است.اما بدون شک تا زماني که فرد در خصوص ابتلا به آلزايمر احساس خطر نکند و يا با ديدن علائم آن نياز به پيگري مشکل را نبيند، هيچ وقت به مرحله انجام تست هاي تشخيصي نخواهد رسيد.در واقع اين تست ها در مرحله تشخيص قطعي استفاده مي شوند. پس به منظور تشخيص سريع تر و در نتيجه هموارتر کردن روند درمان و پيشگيري از تشديد بيماري، لازم است تغييرات وعلائم اوليه بيماري را بشناسيم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 276
  • بازدید ماه : 719
  • بازدید سال : 12,609
  • بازدید کلی : 194,238
  • کدهای اختصاصی

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    دیکشنری

    وضعیت آب و هوا